III Mistrzostwa Wielkopolski w Programowaniu Zespołowym, Poznań 2-3 grudnia 2004

.faq (pytania i odpowiedzi)

Umiejętności i wiedza
Co trzeba umieć, żeby móc wziąć udział w Mistrzostwach?
Gdzie można dowiedzieć się więcej o formie Mistrzostw oraz o typie zadań?
Jaka jest zalecana literatura?
Czy możemy przywieźć własną literaturę na Mistrzostwa?
Czy organizatorzy zapewniają jakąś literaturę?
Noclegi, wyżywienie i inne płatności
Czy organizatorzy pokrywają koszty dojazdu i noclegu?
Czy organizatorzy pokrywają koszty wyżywienia?
Czy trzeba wpłacić jakieś wpisowe?
Udział w Mistrzostwach
Czy żeby zakwalifikować się do udziału w Mistrzostwach trzeba rozwiązać jakieś zadania?
Co mamy zrobić jeżeli nasza drużyna ma mniej niż 3 osoby?
Czy obecność w pierwszy dzień jest obowiązkowa?
Czy mogę startować jeśli ukończyłem już studia?
Czy mogę startować jeśli nie jestem jeszcze w szkole średniej?
Czy będzie osobna klasyfikacja dla młodszych zawodników?
Szczegóły programistyczne
Czy będzie można kompilować programy innymi kompilatorami niż fpc i gcc?
Jak ma wyglądać interakcja programu ze środowiskiem?
Jak będą kodowane znaki końca linii w plikach z testami?
Inne
Jak mogę dowiedzieć się czegoś więcej o Mistrzostwach?
Czy UFO istnieje?


Umiejętności i wiedza

  1. Co trzeba umieć, żeby móc wziąć udział w Mistrzostwach?

    Staramy się, żeby to nie wiedza i umiejętności lecz inteligencja i pomysłowość odgrywały największą rolę, ale pewne podstawy trzeba mieć. Przede wszystkim trzeba znać któryś z języków programowania: Pascal, C lub C++. Nie musi to być zaawansowana wiedza. Wystarczy znajomość składni języka oraz procedur i funkcji służących do czytania/zapisu danych, obliczeń matematycznych, działania na łańcuchach znaków, itp. Zalecana jest także znajomość algorytmów, struktur danych i umiejętność szacowania złożoności czasowej algorytmów. Nie jest to jednak absolutnie niezbędne — praktyka pokazuje, że znajomość algorytmów nie zastąpi rozumu.

  2. Gdzie można dowiedzieć się więcej o formie Mistrzostw oraz o typie zadań?

    Gorąco zachęcamy do obejrzenia przygotowanego przez nas tutorialu. Tam jest dokładnie opisana forma Mistrzostw, wraz z przykładowym zadaniem i rozwiązaniami do niego. Nie zapomnijcie też zapoznać się z regulaminem. Osoby zainteresowane dokładniejszym poznaniem specyfiki zadań odsyłamy do licznych linków do stron z innymi konkursami oraz serwisami on-line.

  3. Jaka jest zalecana literatura?

    Jeśli chodzi o literaturę na temat języków programowania to cokolwiek co uczy podstaw języka Pascal, C lub C++ wystarcza. Podajemy parę przykładów książek, które znamy (co jeszcze nie znaczy, że uważamy je za najlepsze na rynku):

    • "Turbo Pascal 7.0", A.Marciniak
    • "Programowanie w Turbo Pascalu 7.0", L.Buczkowski
    • "Język ANSI C", B.Kernighan, D.Ritchie
    • "Programowanie w języku C++", J.Kniat
    • "Symfonia C++", J.Grębosz
    • "Język C++", B.Stroustrup
    • "C++ dla opornych", S.Davis
    • "Thinking in C++", B.Eckel (wersja elektroniczna)

    Z literatury dotyczącej algorytmów i struktur danych polecamy:

    • "Wprowadzenie do algorytmów", T.Cormen, C.Leiserson, R.Rivest
    • "Algorytmy i struktury danych", L.Banachowski, K.Diks, W.Rytter
    • "Perełki oprogramowania", J.Bentley
    • "Algorytmy + struktury danych = programy", N.Wirth
    • seria niebieskich książeczek z Olimpiady Informatycznej

    Zalecamy też zaznajomić się z linkami algorytmicznymi na naszej stronie.

  4. Czy możemy przywieźć własną literaturę na Mistrzostwa?

    Tak, możecie przywieźć tyle książek, zeszytów, notatek, wydruków, itp. ile tylko będziecie w stanie unieść. Nie możecie natomiast korzystać z materiałów i pomocy elektronicznych (chociażby z kalkulatorów). W szczególności zabronione będzie korzystanie z internetu (za wyjątkiem obsługi Sprawdzarki) i dostęp do niego będzie zablokowany.

  5. Czy organizatorzy zapewniają jakąś literaturę?

    Tak, wystawimy parę książek do wspólnego użytku. Mamy jednak mocno ograniczone możliwości, więc polecamy przywieźć własną literaturę.


Noclegi, wyżywienie i inne płatności

  1. Czy organizatorzy pokrywają koszty dojazdu i noclegu?

    Nie. Niestety, mimo szczerych chęci, nie możemy sobie na to pozwolić :-(. Jeżeli Wasze szkoły, uczelnie lub pracodawcy zdecydują się pokryć Wam koszty, będziecie mogli podbić u nas delegacje.

  2. Czy organizatorzy pokrywają koszty wyżywienia?

    Nie pokrywamy kosztów wyżywienia w sensie śniadań, obiadów i kolacji. Natomiast dostępne będą bułki, drożdżówki, ciastka i napoje.

  3. Czy trzeba wpłacić jakieś wpisowe?

    Nie, nie trzeba.


Udział w Mistrzostwach

  1. Czy żeby zakwalifikować się do udziału w Mistrzostwach trzeba rozwiązać jakieś zadania?

    Nie, w tym roku nie robimy czegoś takiego jak np. I etap Olimpiady Informatycznej (być może w przyszłych latach to zrobimy jak będzie bardzo dużo chętnych). Wystarczy się zarejestrować, a resztę reguluje punkt 2.6 regulaminu.

  2. Co mamy zrobić jeżeli nasza drużyna ma mniej niż 3 osoby?

    W takiej sytuacji należy zapisać tyle osób ile jest w drużynie. Jeżeli sobie tego wyraźnie zażyczycie to organizatorzy spróbują scalić Waszą drużynę z inną niepełną drużyną, w celu wyrównania szans względem pozostałych. Jeżeli komuś będzie zależało, żeby mieć niepełną drużynę to powinien to również wyraźnie zaznaczyć. Zgodnie z punktem 2.7 regulaminu organizatorzy mają prawo bez pytania scalić takie drużyny w razie braku miejsc, ale w miarę możliwości spróbują uszanować Wasze życzenie.

  3. Czy obecność w pierwszy dzień jest obowiązkowa?

    Teoretycznie nie, ale w praktyce bardzo zalecamy obecność tego dnia. Po pierwsze, zapoznacie się ze swoimi stanowiskami, oprogramowaniem oraz panującymi warunkami. Po drugie, oprócz sesji próbnej przewidziane są inne atrakcje takie jak uroczyste otwarcie Mistrzostw, krótkie (i na pewno ciekawe) wykłady popularno-naukowe, omówienie funkcjonowania Sprawdzarki oraz słodkości :). Osoby, które nigdy wcześniej nie brały udziału w tego typu zawodach właściwie muszą być na sesji próbnej. W przeciwnym wypadku będą zdezorientowane na zawodach właściwych (w zeszłym roku wiele początkujących osób mocno ucierpiało z tego właśnie powodu).

  4. Czy mogę startować jeśli ukończyłem już studia?

    Tak, jak najbardziej. Konkurs jest otwarty dla wszystkich chętnych.

  5. Czy mogę startować jeśli nie jestem jeszcze w szkole średniej?

    Tak, zapraszamy. Co prawda istnieje pewne ryzyko, że to co my uznaliśmy za podstawową wiedzę Tobie jeszcze będzie sprawiać trudność, ale najlepiej się tym nie zrażać. Dołożymy wszelkich starań, żeby ograniczyć takie sytuacje do niezbędnego minimum. Z resztą ten rok możesz potraktować jako rok próbny, żeby się zorientować w zasadach i warunkach, a wtedy w przyszłych latach powalisz wszystkich na kolana ;).

  6. Czy będzie osobna klasyfikacja dla młodszych zawodników?

    Tak, będzie klasyfikacja "junior". W odróżnieniu od zeszłego roku obejmie ona te drużyny, w których każdy zawodnik nie będzie miał więcej niż 18 lat (decyduje rok urodzenia). Zaznaczamy jednak, że nie jest to osobny konkurs (podobnie jak rok temu). Wszyscy zawodnicy będą rywalizować na tych samych zadaniach (liczba i poziom zadań są tak dobrane by zadowolić zarówno najsłabszych jak i najlepszych), ale juniorzy będą mieli swój własny ranking, a oprócz tego będą figurować w rankingu ogólnym. Dzięki temu młodzież może mieć większą satysfakcję gdy pokonają niektórych studentów, albo nawet wygrają nagrody w obu klasyfikacjach.


Szczegóły programistyczne

  1. Czy będzie można kompilować programy innymi kompilatorami niż fpc i gcc?

    Rozwiązując zadania możecie kompilować programy innymi kompilatorami dostępnymi na stanowiskach (np. Microsoft Visual C++ czy Borland Delphi). Należy jednak pamiętać, że występują różnice między kompilatorami. Może się więc zdarzyć, że program który kompiluje się np. pod Delphi nie skompiluje się na naszej automatycznej Sprawdzarce, która używa fpc i gcc (nie lękajcie się jednak, gdyż nie kompilujące się programy nie podlegają 20-minutowej karze). Zalecamy przed wysłaniem rozwiązania sprawdzić czy program się kompiluje pod fpc czy gcc. W razie problemów, śmiało kontaktujcie się z organizatorami. Szczegóły dotyczące kompilatorów (i ich wersji), zainstalowanych na Sprawdzarce oraz stanowiskach roboczych znajdują się na tej podstronie.

  2. Jak ma wyglądać interakcja programu ze środowiskiem?

    Program powinien czytać dane ze standardowego wejścia i wypisywać wynik na standardowe wyjście (czyli, mówiąc w dużym uproszczeniu, z klawiatury i na ekran). Podczas sprawdzania, dane będą pobierane i wyniki zapisywane z/do pliku przy użyciu przekierowań. Wszystko jest robione automatycznie zatem nie należy wypisywać nic ponad to co jest w specyfikacji zadania (np. tekstów typu "Podaj dane", "Program zakończył działanie"), ani nie oczekiwać na reakcję użytkownika (np. na wciśnięcie klawisza). Zalecamy zapoznać się z tutorialem.

  3. Jak będą kodowane znaki końca linii w plikach z testami?

    Znaki końca linii będą kodowane pojedynczym znakiem o kodzie 10 (znanym także jako linefeed, LF czy \n). Zalecamy jednak tak pisać programy, żeby nie polegać na tej informacji. Standardowe procedury/funkcje do czytania liczb i łańcuchów dość dobrze uniezależniają programistów od tego problemu.


Inne

  1. Jak mogę dowiedzieć się czegoś więcej o Mistrzostwach?

    Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, wątpliwości lub odczuwasz nieodpartą potrzebę skontaktowania się z organizatorami, możesz do nas napisać pod adres info@mwpz.poznan.pl.

  2. Czy UFO istnieje?

    A myślicie, że gdzie jest Elvis?!

kontakt_info@mwpz.poznan.pl     design_vorg     valid_xhtml1.0_css